Sunday, July 19, 2020

ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΣΕΡΡΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΥΝΕΣΚΟ ΣΕ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΣΕΡΡΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΥΝΕΣΚΟ ΣΕ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑΤΟΠΙΚΑ

 
Ο Όμιλος Σερρών για την Ουνέσκο κατά τη διάρκεια της ακαδημαϊκής χρονιάς 2019-2020 οργάνωσε, συντόνισε και έφερε εις πέρας εκπαιδευτικές παρεμβάσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τα ανθρώπινα δικαιώματα σε σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε διάφορες περιοχές μέσα στο νομό Σερρών. Οι δράσεις υλοποιήθηκαν στα πλαίσια του έργου: «In4Child - Ψυχοκοινωνικές και υγειονομικές παρεμβάσεις για την ευημερία των παιδιών από ευάλωτους πληθυσμούς», το οποίο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Διασυνοριακής Συνεργασίας Interreg IPA «Ελλάδα –  Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας 2014-2020», με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και Εθνικών Πόρων των συμμετεχουσών χωρών. Οι παρεμβάσεις απευθύνονταν σε μαθητές και μαθήτριες όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, ήταν βιωματικές και οργανώθηκαν με βάση τη μεθοδολογία των εγχειριδίων Compass και Compasito, επίσημων εγχειριδίων του Συμβουλίου της Ευρώπης για την εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα με παιδιά και νέους. Πρόκειται για δραστηριότητες οι οποίες, μέσα από μια ευρεία θεματολογία, έχουν στόχο να βοηθήσουν τους νέους και τα παιδιά να κατανοήσουν και να υιοθετήσουν τις αξίες των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ώστε να αγωνιστούν για την υπεράσπισή τους.
Το πρόγραμμα διακόπηκε απότομα τον Μάρτιο του 2020 λόγω της απρόσμενης υγειονομικής κρίσης που ξέσπασε εκείνη την στιγμή. Κατάφερε ωστόσο μέχρι τότε να υλοποιηθεί σε 18 σχολεία με την συμμετοχή άνω των εννιακοσίων μαθητών. Την εμπειρία τους και τις εντυπώσεις τους από την συμμετοχή τους στο πρόγραμμα καταθέτουν ακολούθως δύο εκπαιδευτικοί, η κα. Φωτεινή Δομουχτσή (Φ.Δ.), Διευθύντρια του Γυμνασίου Δημητριτσίου και η κα. Αθανασία Αμπατζή (Α.Α.), εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Σερρών, καθώς και δύο μαθητές, η Κ.Τ., μαθήτρια της τρίτης γυμνασίου και ο Δ.Γ., μαθητής της πρώτης λυκείου.
Με ποια θεματική ασχοληθήκατε;
 Φ.Δ.- Με τα ανθρώπινα δικαιώματα γενικότερα και ειδικότερα με το φαινόμενο της λεκτικής βίας και των επιπτώσεών της σε σχέση με τα δικαιώματα των ανθρώπων.
Α.Α.- Οι μαθητές της Γ’ τάξης ασχολήθηκαν με τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα και τη σχέση τους με το περιβάλλον.
Κ.Τ.- Ασχοληθήκαμε με το δικαίωμα της εκπαίδευσης και τις επιπτώσεις που έχει η αδυναμία πρόσβασης στην εκπαίδευση σε διάφορες ομάδες πληθυσμών και στο σύνολο της κοινωνίας.
Δ.Γ.- Ασχοληθήκαμε με τα προβλήματα με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι οι πρόσφυγες όταν καταφθάνουν σε μια εντελώς άγνωστη χώρα με ξένους ανθρώπους και ξένη γλώσσα.
Τι σας άρεσε περισσότερο στην συγκεκριμένη δραστηριότητα;
Φ.Δ.- Ο βιωματικός χαρακτήρας των δράσεων,  στις οποίες συμμετείχαν με όρεξη όλοι οι μαθητές. Τα εναλλακτικά εκπαιδευτικά εργαλεία ενέπνευσαν τους μαθητές, η κίνηση στον χώρο τους έδωσε τη δυνατότητα να εκφραστούν διαφορετικά και να αφομοιώσουν τις έννοιες με εύληπτο τρόπο.
Α.Α.- Μου άρεσε περισσότερο το γεγονός ότι μέσα από τη συγκεκριμένη ενότητα τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν με βιωματικό και ευχάριστο τρόπο τα ανθρώπινα δικαιώματα και να εκφραστούν δημιουργικά γύρω από αυτά.
Κ.Τ.- Μου άρεσε το ότι είχαμε τη δυνατότητα να συμμετέχουμε όλοι και να πούμε τη γνώμη μας. Περιμέναμε πως θα μας έκαναν διάλεξη, αλλά οι εκπαιδευτές μας άφησαν να σκεφτούμε και να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας μόνοι μας.
Δ.Γ.- Το αγαπημένο μου κομμάτι της δραστηριότητας ήταν όταν νιώσαμε όπως οι πρόσφυγες την ώρα που τους εξετάζουν για το αν έχουν το δικαίωμα να πάρουν άσυλο σε μια χώρα.
Πώς νομίζετε πως μπορεί να εξελιχθεί ένας μαθητής αξιοποιώντας αυτή τη γνώση;
Φ.Δ.- Οι μαθητές μπορούν να εξελιχθούν στην καθημερινότητα τους, στις συναναστροφές με τους φίλους τους, στην οικογένεια τους και σε όλες τις κοινωνικές τους σχέσεις καθώς θα αντιλαμβάνονται τη διαφορετικότητα του καθενός και τα δικαιώματα τους ως μέσο επιβίωσης χωρίς ταμπού και προκαταλήψεις.
Α.Α.- Οι μαθητές αξιοποιώντας αυτά που έμαθαν μπορούν να   συνειδητοποιήσουν τα δικαιώματα τα οποία οι ίδιοι απολαμβάνουν, αλλά και να αντιληφθούν την ανάγκη του σεβασμού που πρέπει να δείχνουν προς τα δικαιώματα των άλλων.
Κ.Τ.- Οι μαθητές μπορούν να συνειδητοποιήσουν πως πολλά από τα προβλήματα που υπάρχουν δημιουργούνται από εμάς, επειδή δεν έχουμε καλή εκπαίδευση. Πχ. οι πόλεμοι, η υπερθέρμανση του πλανήτη, ο ρατσισμός, κτλ.
Δ.Γ.- Οι μαθητές μπορούν να δουν τις δυσκολίες τις οποίες αντιμετωπίζουν απελπισμένοι άνθρωποι, καταλαβαίνοντας ταυτόχρονα πώς αισθάνονται. Έτσι θα μάθουν να φέρονται ανθρώπινα στους συνανθρώπους τους όταν το έχουν ανάγκη.
Ποια ήταν τα αποτελέσματα αυτής της δραστηριότητας στους μαθητές;
Φ.Δ.- Ο προβληματισμός γενικότερα, οι επιπρόσθετες συζητήσεις με τους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές τους και η απόκτηση μιας άλλης οπτική στις καθημερινές τους σχέσεις.
Α.Α.- Οι μαθητές συμμετέχοντας στη δραστηριότητα «Τι υπέροχος κόσμος», ζωγράφισαν έναν όμορφο και αντίστοιχα έναν άσχημο κόσμο και εξέφρασαν τα όνειρά τους και τις προσδοκίες τους από τον κόσμο που τους περιβάλλει αλλά ταυτόχρονα και τους φόβους τους.
Κ.Τ.- Ήταν ένας ευχάριστος και καθόλου βαρετός τρόπος να μάθουμε για το θέμα της εκπαίδευσης και το ευχαριστηθήκαμε πολύ.
Δ.Γ.- Αναλογιστήκαμε ότι είμαστε όλοι άνθρωποι και ότι πρέπει να βοηθάμε τους συνανθρώπους μας χωρίς να περιμένουμε κάτι σε αντάλλαγμα. Το κάνουμε επειδή είναι δίκαιο.
Τι μάθατε για τα θέματα που θίχτηκαν κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας και πώς αυτά συνδέονται με τα ανθρώπινα δικαιώματα;(Ερώτηση που απευθύνεται μόνο στους δύο συμμετέχοντες μαθητές)
Κ.Τ.- Έμαθα πως θα πρέπει να δίνουμε περισσότερη βάση στην εκπαίδευση και πως θα έπρεπε να έχουν όλοι δικαίωμα στην εκπαίδευση, γιατί αν έχουμε σωστή εκπαίδευση και γνώσεις μπορεί να μην υπάρχουν πολλά από τα προβλήματα που υπάρχουν στον κόσμο.
Δ.Γ.- Έμαθα για τις δυσκολίες που περνάνε οι πρόσφυγες. Το να ζητήσει κάποιος άσυλο είναι ένα από τα δικαιώματα των ανθρώπων και γι’ αυτό πρέπει να τους διευκολύνουμε με μεταφραστές στη γλώσσα τους.
Θεωρείτε πως τέτοιου είδους δράσεις θα έπρεπε να γίνονται συχνότερα; Και γιατί;
Φ.Δ.- Τέτοιου είδους δράσεις θα πρέπει να ενσωματωθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία ως αναπόσπαστο κομμάτι της, με εναλλακτικές προσεγγίσεις σε διάφορες θεματικές. Αυτό θα βοηθήσει στην ποικιλομορφία της γνώσης και στην ανάπτυξη διαφορετικών δεξιοτήτων από τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Α.Α.- Βιωματικές δράσεις τέτοιου είδους θα πρέπει να λαμβάνουν χώρα στο σχολείο συχνότερα καθώς δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά να ενημερωθούν και να προβληματιστούν επάνω σε επίκαιρα θέματα και να εκφραστούν γύρω από αυτά με έναν τρόπο κατάλληλο για την ηλικία τους.
Κ.Τ.- Ναι, θα έπρεπε να γίνονται συχνότερα. Γιατί πρέπει να ξέρουμε για τα προβλήματα που μας αφορούν και να προσπαθούμε να τα προλάβουμε ή να τα σταματήσουμε. Αλλά θα πρέπει να γίνονται με αυτόν τον τρόπο, γιατί έτσι μπορούμε να συμμετέχουμε και εμείς.
Δ.Γ.- Τέτοιου είδους δράσεις θα έπρεπε να γίνονται σε κάθε σχολείο και να αφορούν διάφορα ανθρωπιστικά θέματα. Το σχολείο δεν είναι μόνο για να μας δώσει γνώσεις, αλλά και για να μας κάνει καλούς αθρώπους.
Πείτε μας μια ιδέα που κρατάτε μετά από τα όσα βιώσατε και σκεφτήκατε με το πέρας αυτής της βιωματικής εμπειρίας.
Φ.Δ. - Η χαρά της γνώσης μέσα από το παιχνίδι είναι αναντικατάστατη.
Α.Α.- Μετά από τη δραστηριότητα, αυτό που κράτησα ήταν το αίτημα των παιδιών για ένα πιο καθαρό περιβάλλον, το οποίο κυριαρχούσε σε όλες τις ζωγραφιές τους για έναν καλύτερο κόσμο.
Κ.Τ.- Σκέφτηκα ότι δεν ξέρεις πόσο ελλιπείς είναι οι γνώσεις σου πάνω σε ένα θέμα αν δεν ασχοληθείς με αυτό. 
Δ.Γ.- Μια ιδέα που μου έμεινε στο μυαλό είναι ότι αν ποτέ εγώ ήμουν στην θέση που είναι τώρα αυτοί οι πρόσφυγες, θα ήθελα να με βοηθήσουν, να μου φέρονται ανθρώπινα και με σεβασμό.
Η ομάδα του Ομίλου Ουνέσκο Σερρών και οι εκπαιδευτές Μαρία Καλουπτσή και Παναγιώτης Μωϋσίδης θα ήθελαν να ευχαριστήσουν θερμά όλους τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα, μαθητές και εκπαιδευτικούς, για τις όμορφες στιγμές και τα χαμόγελα που μας χάρισαν στην διάρκεια των δράσεων, καθώς και τις εκπαιδευτικούς Φωτεινή Δομουχτσή, Αθανασία Αμπατζή και τους μαθητές Κ.Τ. και Δ.Γ., για την κατάθεση αυτή της εμπειρίας τους.


Τελευταία ενημέρωση: 

https://www.eproodos.gr/post/draseis-toy-omiloy-serron-gia-tin-oynesko-se-sholikes-monades-me-stoho-tin-eyaisthitopoiisi-sta

No comments:

Post a Comment

#WorldMentalHealthDay Σύνθημα καμπάνιας Φροντίδα ψυχικής υγείας για όλους: ας την κάνουμε πραγματικότητα

    H πανδημία COVID-19 είχε σημαντικό αντίκτυπο στην ψυχική υγεία των ανθρώπων.  Ορισμένες ομάδες, συμπεριλαμβανομένων των εργαζομένων στην...